ادامه درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله؛ «نتانیاهو به آمریکا اطمینان نداد که به مراکز هسته‌ای ایران حمله نمی‌کند»

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله اعلام کرد که در مناطق مرزی لبنان در حال نبرد با نظامیان اسرائیلی است

در پی ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان، ارتش اسرائیل روز شنبه پنجم اکتبر (چهاردهم مهر)‌ اعلام کرد که پنج موشک از لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شده که آژیرهای خطر را در بسیاری از شهرهای شمالی این کشور از جمله ناصره، به صدا درآورده است.

به گزارش تایمز اسرائيل، ارتش اسرائیل اعلام کرد که پدافند هوایی برخی موشک‌ها را رهگیری کرد و بقیه راکت‌ها به مناطق باز اصابت کردند.

در همین حال، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله هم روز شنبه اعلام کرد که در مناطق مرزی لبنان، در حال نبرد با نظامیان اسرائیلی است

حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، ادعا می‌کند که درگیری‌های مداوم این گروه با سربازان اسرائیلی در منطقه مرزی لبنان در جریان است. این گروه پیش‌تر اعلام کرده بود که سربازان اسرائیلی را مجبور به عقب‌نشینی کرده است.

در بیانیه حز‌ب‌الله لبنان آمده است: «سربازان دشمن تلاش برای پیشروی به سمت روستای عدیسه را از سر گرفتند، اما با این تلاش مقابله شد و درگیری‌ها ادامه دارد.» این گروه شبه‌نظامی همچنین تاکید کرد که سربازان اسرائيل را در دو نقطه در آن سوی مرز، با راکت هدف قرار داده است.

گزینه‌های روی میز در تلافی حمله موشکی سپاه

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که با شدت گرفتن درگیری‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت به دلیل احتمال حمله به تاسیسات نفتی ایران افزایش یافته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه گفت که اگر جای اسرائیل بود، به جای حمله به تاسیسات نفتی ایران به گزینه‌های جایگزین‌ فکر می‌کرد. او افزود که فکر می‌کند اسرائیل هنوز به این نتیجه نرسیده است که چگونه به جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد.

بایدن روز چهارشنبه گفته بود که آمریکا از حمله احتمالی اسرائيل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند. او پنجشنبه شب در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا در حال مذاکره با اسرائیل درباره گزینه‌های پاسخ به حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران است.

در همین حال، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، اعلام کرد که اسرائیل هنوز به دولت بایدن تعهد نداده است که در پاسخ به حمله موشکی بالیستیک روز سه‌شنبه، تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار نخواهد داد.

این مقام آگاه به سی‌ان‌ان گفت ارزیابی اینکه اسرائیل چه زمانی تلافی خواهد کرد، دشوار است، اما تخمین می‌زند که حمله متقابل احتمالا قبل یا بعد از هفتم اکتبر انجام شود، نه در همان روز سالگرد حمله حماس به اسرائيل.

او در مورد اینکه آیا اسرائیل به ایالات متحده تضمین داده که سایت‌های هسته‌ای ایران را هدف نمی‌گیرد، گفت که دولت بایدن امیدوار است که «هم خرد و هم قدرت به کار گرفته شود، اما همان‌طور که می‌دانید، هیچ تضمینی وجود ندارد.»

جو بایدن می‌گوید به‌زودی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، درباره پاسخ احتمالی به جمهوری اسلامی ایران صحبت خواهد کرد اما زمان این تماس مشخص نیست.

در همین حال، دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش‌ رو در آمریکا، روز جمعه طی سخنرانی در کارزار انتخاباتی‌اش در کارولینای شمالی، ضمن نقد پاسخ جو بایدن به سوال خبرنگاران مبنی بر احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی گفت: «وقتی از او چنین سوالی می‌پرسند، پاسخش باید این باشد که اول تاسیسات هسته‌ای را بزن و بعد به سراغ اهداف دیگر برو.»

گزارش‌هایی از کشته شدن هاشم صفی‌الدین

 پس از آنکه اسرائیل در ساعات اولیه صبح جمعه دست‌کم ۱۱ حمله شدید به مناطق جنوبی لبنان و ضاحیه در جنوب بیروت انجام داد، گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که هاشم صفی‌الدین، اصلی‌ترین گزینه جانشینی نصرالله و پدرشوهر زینب سلیمانی، هدف حمله‌ها بوده است. اکنون برخی منابع کشته شدن صفی‌الدین را تایید می‌کنند.

رسانه الحدث در گزارشی نوشت که هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله، به همراه افرادی که همراه او بودند، در حمله روز شنبه اسرائیل به جنوب بیروت کشته شده است.

مقام‌های اسرائیلی هنوز این خبر را به صورت رسمی تایید نکرده‌اند. با این حال،‌ یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، روز شنبه در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به علی خامنه‌ای نوشت: «نیابتی‌های خود را بردار و لبنان را ترک کن.»

کاتز به همراه این متن،‌ دو تصویر از سید حسن نصرالله و هاشم صفی‌الدین منتشر کرده است.

بیشتر از جهان